Winter en Ayurveda

Tip 4. Eet wat je voedt.

Eet veel groente, fruit en noten. Dit weet je vast al.

Het is een kreet die je elk seizoen wel hoort, echter in de winter zeker belangrijk om aan je vitamines te komen. En die haal je niet uit een potje (al kan dat soms een aanvulling zijn als je echt wat te kort komt). Vaak kun je het in grote mate wel met voeding af. En kies dan biologisch, onbespoten, lokaal, uit je eigen tuin bijvoorbeeld. En wat staat er in de winter nog op het veld? Dat is dan juist de groente die we nodig hebben.

Het klinkt zo logisch maar doen we het echt voldoende? En eet je wat je op dat moment lekker vind of dat wat je nodig hebt? Ik weet het, soms is het zo verleidelijk (met honger naar de winkel gegaan), geen zin om te koken, weinig tijd, “niks” in huis wat er een beetje verantwoord uitziet.

Ayurveda is een eeuwenoude natuurgeneeswijze en zegt: Voeding is je beste medicijn. Als je weet wat bij je type* past, eet dat dan ook als basis. In ons evenement kan ik je meer vertellen over de dosha’s Vata, Pitta en Kapha, en wat dit voor je betekent op gebied van voeding.

In de winter is het eten van warme maaltijden sowieso een aanrader.  De tip is dan ook om te eten wat bij het seizoen past. Nu kun je dus vooral groenten uit de aarde eten zoals pompoen, biet, wortels, aardappels, zoete aardappels. Deze groentes hebben er een tijd over gedaan om vitamines op te slaan in hun knol of wortel en zijn nu klaar om gegeten te worden. De natuur regelt dat wat we nodig hebben op haar eigen tijd. Daarnaast is een vetrijk dieet door  o.a. vette vis en plantaardige oliën , noten, ghee (de laatste altijd met mate) goed om je vuurtje te laten branden. Een scheutje olijfolie over je soep is in de winter prima als bron van goede vetten.

De opname van vitamines uit fruit en groente doe je het meest optimaal door bij elke maaltijd iets van kleur te eten (groen, rood, oranje, geel, paars).

Eten gaat namelijk niet alleen door de maag maar ook door het oog. Maak je maaltijd fleurig, strooi kruiden of eetbare bloemen erover, gebruik wat extra groente of fruit die aansluit bij jouw maaltijd. Da’s niet alleen mooi maar ook gevarieerd en dus rijker aan verschillende vitamines.

Er is veel over voeding te vertellen en in ons evenement ga ik dat zeker doen over voeding voor alle types (VPK) in de Lente.

De basis is in de Ayurveda dat eten je moet voeden, niet vullen. Eten is je beste medicijn.

En als je geïnteresseerd bent, zoek dan eens uit welk type jij bent (Vata, Pitta, Kapha of een combinatie van 2 dominante dosha’s). Zo help je jezelf al, je kunt dan namelijk echt eten gaan kiezen wat jouw balans vergroot.

Je leest nu het volledige blog, en ja, nog steeds ben ik erg benieuwd of je wat aan mijn tips hebt. Als je zin hebt, reageer dan eens hieronder wat je ervan vindt.

Of heb je een vraag? Stel hem gerust, dan kan ik er morgen bij tip 5 nog eens antwoord op geven. Ook voor vragen over het evenement op 15 maart samen met Evelien van @theyogabox The Yoga Box en Maanhart.

Zie ik je morgen bij tip 5?

Tot dan,

José

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *